Vonnis: http://deeplink.rechtspraak.nl/uitspraak?id=ECLI:NL:RBDHA:2018:9148
Bron: nu.nl
Dutch Tulip Vodka, waartegen wijnmaker en tv-persoonlijkheid Ilja Gort eerder een kort geding aanspande, mag zijn naam en logo blijven gebruiken. Dat heeft de rechter maandag bepaald.
Volgens Chateau De La Garde, het bedrijf van Gort, maakt het wodkamerk inbreuk op het beeldrecht de La Tulipe-wijnen. De flessen zouden veel op elkaar lijken, onder meer door het gebruik van een tulp en het woord 'tulip'.
Op de flessen van de Katwijkse distilleerderij Clusius Heritage, van de neven Bart Bouter en Joris Putman, prijkt het beeld van een tulp. Ook op de wijnflessen staat de bloem afgebeeld, waardoor er mogelijk verwarring zou kunnen ontstaan bij de consument.
Volgens de rechter is het teken "Dutch Tulip Vodka" een verwijzing naar de soort of kwaliteit van de tulpenwodka. Hiermee laten de makers, Clusius Craft Distillers, zien dat de drank is gemaakt van tulpenbollen. De gebruik van het woord "tulip" of "tulp" moet voor iedereen vrij beschikbaar blijven, luidt het oordeel.
Het feit dat er een grote afbeelding van een tulp op de wodkafles te zien is, maakt volgens de rechter ook geen inbreuk op het merk van Gort omdat "het in de branche gebruikelijk is om de toegevoegde smaak of de grondstof prominent op de fles te vermelden".
Daarbij wordt op de verpakkingen van de wodka de productiewijze uit tulpenbollen beschreven en is de naam en het logo van Clusius Craft Distillers op alle flessen duidelijk afgedrukt. Ook is de schrijfwijze van "Tulip" duidelijk anders dan die van La Tulipe door Chateau de la Garde.
Dutch Tulip Vodka, gemaakt van biologische tulpenbollen, is sinds eind vorig jaar op de markt. La Tulipe bestaat sinds 1996. De wodka kost 48 euro of 295 euro per fles, is online verkrijgbaar en wordt onder meer geschonken in sterrenrestaurants. La Tulipe is voor minder dan 10 euro verkrijgbaar in supermarkten.