LXA THE LAW FIRM BEGELEIDT PARTICIPATIE WIJNGAARD BERNARDUS

LXA THE LAW FIRM BEGELEIDT PARTICIPATIE WIJNGAARD BERNARDUS

20 april 2017

Carel Henderson en Vera van Buggenum (M&A) en Thomas Berendsen (IE) van LXA The Law Firm begeleiden Opportunity Partners (Robert van der Wallen) bij de overname van Wijngaard Bernardus van Ben Pon. Van der Wallen neemt via zijn investeringsmaatschappij 50% van de aandelen in de wijngaard over met een optie om op termijn ook de resterende aandelen over te nemen. Daarnaast verwerft Van der Wallen een licentie om het merk Bernardus te gebruiken voor andere premium brand producten en diensten.

Uit het Financieel Dagblad van donderdag 20 april 2017:

Ben Pon draagt wijnbedrijf deels over aan Robert van der Wallen

De Brabantse ondernemer Robert van der Wallen, oprichter van loyaliteitsbedrijf Brand Loyalty, neemt een belang van 50% in de wijngaarden die Ben Pon heeft opgebouwd aan de Amerikaanse westkust. De tachtigjarige Pon, telg van de gelijknamige autofamilie, blijft als mede-eigenaar nauw betrokken bij de producent van de befaamde Bernardus-wijnen. Bernardus verwijst naar de voornaam van Pon.

De twee ondernemers hebben hun transactie woensdagavond in Den Bosch afgesloten. Van der Wallen neemt tevens een optie op de resterende 50% van het wijnbedrijf, dat Baylaurel Corporation heet. ‘Voor mij was het een van de voorwaarden dat Ben de zaak blijft leiden en dat ik gaandeweg verstand krijg van deze business', zegt Van der Wallen. Over de financiële details doen de twee geen nadere mededelingen.

Exclusieve wijnen

Ben Pon geniet in Nederland bekendheid als voormalig autocoureur en importeur van Porsche-automobielen. Hij begon ruim een kwarteeuw geleden zijn eigen wijngaard in Californië, dit op aanraden van zijn Amerikaanse tandarts die zelf in wijn investeerde. Daartoe verwierf hij een nog onontgonnen stuk grond in Carmel, direct aan de Stille Oceaan, om dit vervolgens zelf geschikt maken voor wijnbouw.

50.000

Inmiddels is zijn 'winery’ uitgegroeid tot een bedrijf met twintig medewerkers en een productie van 50.000 dozen wijn (van twaalf flessen), waaronder Chardonnay, Sauvignon Blanc en Pinot Noir. Baylaurel Corporation produceert zijn dikwijls exclusieve wijnen vooral voor de thuismarkt VS en exporteert een vijfde van de wijnen naar Nederland. Het kent een gezonde kasstroom.

Clint Eastwood

De druiven voor de Bernardus-wijnen worden verbouwd op drie wijngaarden van in totaal 20 hectare. Daarnaast bezit Bernardus nog een stuk grond van 6 hectare waar nog druiven kunnen groeien. Ook kent het bedrijf een wijnproeverij in Carmel Valley Village en vijf wijnclubs. Carmel geniet tevens bekendheid als de gemeente waar filmheld Clint Eastwood burgemeester was.

De tachtigjarige Ben Pon kwam via Hemingway Corporate Finance uit Amsterdam in contact met Van der Wallen. Aangezien hij geen opvolging in de eigen familie heeft, was hij al enige tijd op zoek naar een geschikte kandidaat die zijn levenswerk kon voortzetten.

'Het is een soort baby van mij. Ik heb het in 26 jaar van scratch af aan opgebouwd', zegt Pon, die zo'n vier tot vijf maanden in het jaar vertoeft op de wijngaard en zelf nog nauw betrokken is bij de productie en verkoop. 'Ik ben blij dat ik nu deze partner heb gevonden.'

Brand Loyalty

Van der Wallen (50) vergaarde fortuin met de verkoop van Brand Loyalty, bekend van loyaliteitsacties voor diverse supermarktketens in de wereld. Sinds de verkoop, eind 2013, is hij meer en meer actief als investeerder, dit via zijn eigen investeringsmaatschappij Opportunity Partners. Ook is hij betrokken bij investeringsmaatschappij Parcom.

De ondernemer beschouwt zijn deelname in het wijnbedrijf als een waardevolle toevoeging op zijn portefeuille. Hij beschouwt het als een bezit voor de lange termijn. 'Ben heeft met deze transactie toekomst gekocht, ik heb de historie gekocht.'

Merkextensies

Zelf wil Van der Wallen langzaam in het vak van wijnproducent groeien. Met zijn eigen kennis en ervaring in marketing en data-analyse denkt de ondernemer tevens het Bernardus-merk verder te kunnen ontwikkelen. Zo ziet hij mogelijkheden voor extensies van dit luxemerk. 'Maar verwacht geen revolutionaire dingen. Er zal eerder een evolutie zijn.'

Een stiekeme droom van Van der Wallen is om nog een Hubertus-wijn te ontwikkelen naar de Bernardus, verwijzend naar zijn officiële voornaam. 'Dat zou wel mooi zijn.'

Bekijk het artikel door Job Woudt in het Financieel Dagblad hier

Meer weten? Neem contact op met: