Blog 2 De WTTA

BLOG 2: DE WTTA: DE HOOFDLIJNEN VAN DE WTTA

5 juni 2025

Op 15 april 2025 heeft de Tweede Kamer de WTTA aangenomen en is het wetsvoorstel doorgezet naar de Eerste Kamer. De Tweede Kamer kan het wetsvoorstel dus niet meer controversieel verklaren. Echter, ook de Eerste Kamer kan een wet controversieel verklaren. In de praktijk zien we dat minder vaak gebeuren. De kans dat de Eerste Kamer de WTTA controversieel zal verklaren lijkt niet zo heel groot gezien de ruime meerderheid waarmee de WTTA door de Tweede kamer is aangenomen. Naar verwachting wordt het wetsvoorstel nog voor de zomer behandeld. De WTTA zou per 1 januari 2027 in werking moeten treden. De WTTA heeft grote impact op alle ondernemingen die arbeidskrachten in- en uitlenen. In onze blogreeks over de WTTA vertellen wij u hier meer over. Dit keer de hoofdlijnen van de WTTA

De WTTA heeft grote impact op alle ondernemingen die arbeidskrachten uitlenen, waaronder uitzendbureaus, detacheringsbureaus en consultancybedrijven. Zij mogen namelijk alleen nog maar arbeidskrachten uitlenen als zij als uitlener worden toegelaten en zich onderwerpen aan periodieke controles. Daarnaast bevat de wet ook consequenties voor ondernemingen die gebruikmaken van uitleners: als zij arbeidskrachten inlenen van uitleners die niet zijn toegelaten, lopen ze namelijk het risico op hoge boetes. Wat zijn de hoofdlijnen van de WTTA?

 

Hoofdlijnen van de WTTA

1. Verplichte toelating

De WTTA voert een toelatingsstelsel in voor ondernemingen die arbeidskrachten ter beschikking stellen (uitleners). De kern van het nieuwe stelsel is dat uitleners alleen arbeidskrachten ter beschikking mogen stellen als zij daartoe zijn toegelaten. En  ondernemingen die gebruikmaken van arbeidskrachten van uitleners (inleners) mogen dit alleen doen van toegelaten uitleners. 

De WTTA beperkt zich dus niet tot de uitzendbranche maar ziet ook op sectoren die wellicht minder voor de hand liggen, zoals de detacheringsbranche en de consultancysector. Slechts een handvol (zeer specifieke) uitleners wordt van de toelatingsplicht uitgezonderd. Via aanvullende wetgeving kunnen op een later tijdstip nog (andere) sectoren worden uitgezonderd. Naar verwachting zullen dat er echter niet veel zijn omdat dat het stelsel complexer en minder effectief maakt. Daarnaast kent de WTTA een (eveneens beperkte) mogelijkheid om een ontheffing aan te vragen voor ondernemingen die zich slechts in zeer beperkte mate bezighouden met uitlening.

 

2. Voorwaarden voor toelating

Om een toelating te verkrijgen, moeten uitleners onder meer:

  • Zijn ingeschreven in het handelsregister van de Kamer van Koophandel;
  • Een recente verklaring omtrent het gedrag overleggen;
  • In veel gevallen een bewijs overleggen van financiële zekerheid ter hoogte van € 100.000,-;
  • Voldoen aan een (nog vast te stellen) normenkader bestaande uit eisen die zien op de naleving van arbeids-, sociale verzekerings- en fiscale wetten die dienen ter bescherming van de belangen van terbeschikkinggestelde arbeidskrachten en ter bestrijding van misbruik of oneigenlijk gebruik van deze wetten; en
  • Een rapport van een (nog aan te wijzen) inspectie-instelling overleggen waarmee de naleving van het normenkader wordt onderbouwd.

 

3. Toezicht en handhaving

De Nederlandse Arbeidsinspectie ziet toe op de naleving van de WTTA door zowel uitleners als inleners. Bij overtreding van de WTTA kan de Arbeidsinspectie:

  • Een last onder dwangsom opleggen ter handhaving van de verplichtingen van in- en uitleners op grond van de WTTA;
  • Zowel in- als uitleners een bestuurlijke boete opleggen;
  • De werkzaamheden van de in- of uitlener stilleggen; en
  • De toelating van uitleners schorsen of intrekken.

 

4. Bezwaar en beroep

Besluiten tot het verlenen, schorsen en intrekken van toelatingen zijn – evenals opgelegde sancties wegens overtreding van de WTTA – beschikkingen in de zin van de Algemene wet bestuursrecht (Awb). Tegen dergelijke besluiten staat daarom bezwaar en (hoger) beroep open bij de bestuursrechter. Het instellen van bezwaar of (hoger) beroep schorst niet de werking van besluiten.

 

Hoe blijft u op de hoogte?

De WTTA geldt niet alleen voor ondernemingen die in het verleden een overtreding hebben begaan of een boete opgelegd hebben gekregen door de Arbeidsinspectie. De WTTA heeft grote impact op alle ondernemingen die arbeidskrachten uitlenen en inlenen. Een goede voorbereiding hierop is dus van groot belang.

Maar wanneer treedt de wet in werking? Geldt er overgangsrecht? Wie kwalificeert als uitlener? Wat zijn de voorwaarden om als uitlener te worden toegelaten? En wat zijn de consequenties als je als uitlener niet (meer) aan de voorwaarden voldoet? Of als je als inlener arbeidskrachten uitleent van een uitlener die niet is toegelaten? En wat houden de eisen eigenlijk precies in, bijvoorbeeld op het gebied van huisvesting?

Op deze vragen en meer geven wij in verschillende blogs antwoord. In onze volgende blog gaan wij in op de beoogde inwerkingtredingsdatum en het overgangsrecht.

Heeft u een vraag over de WTTA? Of wilt u geadviseerd worden over de gevolgen van de WTTA voor uw concrete geval? Neem dan vrijblijvend contact met ons op.

Meer weten? Neem contact op met: